Med utgivelser på norsk og engelsk, filmer, foredrag og tilhørende markedsmateriell var den holdningsskapende kampanjen «Ærlig talt» på turné i flere år. De ærlige møtene med stjerner, hverdagshelter og angrende syndere bygde verdier og forståelse for det viktige antidopingarbeidet.

Nominert til internasjonal pris

Antidoping Norge ville ha en sterk og synlig holdingskampanje. De ærlige fortellingene ble til fem magasiner, 14 filmer, foredrag over hele landet og over 200 medieoppslag. Kampanjen fikk også internasjonal oppmerksomhet.

Holdningskampanjen «Ærlig talt» ble lansert i forbindelse med Idrettsgallaen i 2013, der både tidligere dopingmisbrukere, pårørende og idrettsutøvere bidro med sine historier.

Tanken hadde blitt sådd noen måneder tidligere da Halvor H. Byfuglien, kommunikasjonsansvarlig i Antidoping Norge, gjestet Larvik for å dele sine tanker med Tom Erik Andersen i Nye linjer.

– Bak «Ærlig talt»-kampanjen er et ønske om å skape en arena for å snakke om doping, ikke bare i overskrifter, ikke med høyt hevede pekefingre, men med innsikt, personlig erfaring og engasjement, forklarte Halvor H. Byfuglien.

Det ble Andersens oppgave å gjøre ord til handling. Med enkelthistorier og personer som direkte eller indirekte var berørt av doping, traff kampanjen tydeligvis en nerve.

Det første kampanjeåret resulterte i 25 «Ærlig talt»-kvelder i 19 fylker, 50 arrangementer med innslag fra kampanjen, nesten 200 medieoppslag, 8.200 tilhørere, 15.000 videovisninger på nett, samt 8.500 magasiner og 3.000 utdelte brosjyrer.

De neste årene ble prosjektet tatt videre med nye historier. Forsvaret og Virke, hovedorganisasjonen for landets treningssentre, hang seg på.

Byfuglien mener likevel det er vanskelig å måle suksessen.

– Det er først og fremst ordene, og ikke tallene, som har gjort «Ærlig talt» til et ettertraktet innslag. Vi trenger de personlige historiene. Vi trenger å høre dem, og vi må tørre å lære av dem, sier han.

Kampanjen, som også hadde Norges Idrettsforbund og Norsk Tipping med på laget, ble i sin helhet utviklet av Nye linjer. Arbeidet fikk internasjonal oppmerksomhet, og ble i utgivelsesåret nominert til en prestisjetung pris i regi av WADA.

Oppdrag: Historiedrevet holdningskampanje for Antidoping Norge med magasiner, filmer, nettside, bannere, annonser og annet materiell.

Referanse: Halvor H. Byfuglien, Antidoping Norge.

Samarbeidspartnere: Morten Rakke (foto/klipp).